הטיפ של שגב : תרגול טיסה נמוכה.

הנושא : תרגול טיסה נמוכה.

רקע : לעיתים, מסיבות שונות, ובעיקר לשם הנאה אנו מעוניינים לטוס בגובה נמוך (חצי מטר- 3 מטר מגובה הקרקע).

הבעיה : מעטפת הבטיחות הכללית מצטמצמת, אין מרווח טעות רחב ומכשולים ומפגעים כגון ממטרות, ברזים, חוטי שבת/תילי בקר מתוחים, כבלי חשמל ומכשולים אחרים עשויים להפתיע אותנו ולהשבית את שמחתנו שלא לדבר על לפעור "חור" בכיסנו במקרה הטוב ואף לסכן ולהזיק לנו פיזית במקרה הרע.

 

הסבר :

כעיקרון, בזמן שנתרגל טיסה נמוכה, נשאף להשתמש כמה שפחות במצערת וננסה לטוס בסל"ד המתאים "לישרה ואופקית" של הכלי שלנו (בהתאם לתנאי מזג האוויר, המשקל וכ'ו…). הסיבה שנשאף לכך, היא שהשימוש במצערת אכן מסייע בנסיקה ובמניעת השקיעה אך יש לו תגובה מעט מאוחרת וכל חלקיק שניה משמעותי בזמן טיסה נמוכה ולכן רק שינוי בזווית ההתקפה (מהלך מיתר הברקס על שפת הזרימה) יאפשר השגת עילוי או שקיעה בהתאם לעיתוי הנדרש מאיתנו בטיסה מעין זו.

בואו ונחלק את כל מהלך מנעד הדריכה על הברקס לחמש חמישיות 5/5. נתחיל ממצב אשר בו שפת הזרימה חופשיה לחלוטין, אבל מייתר הברקס ממש מתוח (אין לו בכלל "בטן"), וכל נגיעה בו מייד משפיעה על הכנף ולמצב זה נקרא 0/5. נמשיך למצב אשר בו דריכה קלה שלנו על הברקס תוריד את שפת הזרימה מעט לאחור ותגביר את הגרר שיווצר על הכנף ממש במעט ונקרא לו חמישית 1/5. כמובן שככל שנדרוך יותר ויותר על הברקס נגדיל את החלק הנותר לשתי חמישיות 2/5, לשלוש חמישיות 3/5, לארבע חמישיות 4/5 ועד השלב אשר מלוא מדרך הרגל שלנו לחוצה לפנים למצב אשר נקרא לו פלייר מלא 5/5.

ההגיון שעומד מאחורי הדריכה על הברקס ל1/5 או 2/5 במצב של טיסה נמוכה, נועד מכיוון שהוא מאפשר לנו להרגיש את השינויים הכי קטנים אשר עשויים להשפיע על טיסתנו ולהיערך ולהגיב להם במהירות האפשרית. יחד עם זאת, עדיין חשוב לנו להשאיר 3/5 ומעלה של אפשרות ליצירת עילוי נוסף למקרה שנצטרך בעת הצורך בחירום או במכשול אשר יפתיע אותנו להגיב בהתאם.

תיאור התרגול :

כשלב ראשון נוריד סל"ד עד אשר נגיע לגובה הרצוי לנו. או אז, נעלה את הסל"ד למצב שבו אנו יודעים ומכירים שהכלי טס "ישרה ואופקית" ובמקביל נתחיל את לחיצת 2 הרגליים על דוושות הברקסים בין 1/5 ל2/5. סביר להניח שבמהלך דחיפת הברקס ל1/5 עד 2/5 נוכל ואף נזדקק להוריד עוד קצת את המצערת (אבל ממש מעט), על מנת שהלחיצה אשר נבצע לא תסתיים בעילוי ונוכל להמשיך לטוס "ישרה ואופקית" עם 1/5 ברקס לחוץ. יש כאן שלב של ניסוי ותהייה מאד עדין, אשר מחייב הרבה תרגול והכרה של הכלי שלנו, ומהי אותה נקודת האיזון הרצויה והאופטימלית.

כאשר ברצוננו לפנות לאחד הצדדים עלינו להגדיל את הדריכה ל2/5 ואף ל3/5 בצד הפונה. כמובן שגם ניתן לרסן את הפניה על ידי הוספת הברקס בצד הנגדי ו/או על ידי הרפייתו ל0/5 והכל בהתאם למידת החריפות שאנו מעוניינים לבצע את הפניה.

לסיכום :

  • השתדלו לתרגל את הטיסה הנמוכה בתא שטח נרחב, רק כאשר אינכם מפריעים לסובבים אתכם ורק לאחר שסרקתם את תא השטח המיועד ווידאתם שאין בו מכשולים.
  • תכננו מראש את פעולותיכם והגדירו מראש את הנקודות הגיאוגרפיות לביצוע הפניות.
  • יש לבצע טיסה נמוכה אך ורק עם אין רוח בכלל ו/או עם רוח אף בלבד. יש להימנע מטיסה נמוכה ברוח צד ו/או גב ובמיוחד ובמידה והרוחות מעל 10 קמ"ש ומעלה ו/או ישנם הפרשי משבים (Gust), העולים על 5 קמ"ש.

שגב ברעם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *